Saturday 21 September 2019

Orthopedic ankle Di hospital Tawakal Kuala Lumpur

Pre operation for ankle orthopedic

Salam semua
Saya nak share preparation sebelum operation untuk ankle pada 18.9.2019

Operation : Hospital Tawakal Kuala Lumpur

Doctor orthopedic : Dr Silvalingam Raja

Preparation saya buat:

1. Sebelum operation, saya cari tiga doctor lain, untuk dapat second opinion yang bukan based on money oriented

First, saya mintak adik tolong tanyakan doctor kerajaan tempat dia kerja di Hospital Putrajaya. Doc tu memang advice untuk operate sebab dah sakit teruk

Second, doctor kerajaan Dr Zul. Kenal masa nak sambut jemaah Haji 2019. Dia cakap, masa muda ni buat je. Takut masa tua nnt baru nak buat lg sakit.

Third is my family doctor, Dr Faizal Di Poliklinik Rawang. Dia terkejut tengok surat MRI dan surat doctor KJP Rawang.
Soalan pertama dia, awak jalan senget ke? Tak la senget tapi kaki tu dah tak straight macam normal jalan. Ada buka ke tepi sikit sebab dah tak stable. Jalan je tiba-tiba nak tumbang. Macam terkehel.
Dia advice kalau dah teruk Boleh buat
Tapi mungkin akan ada dua tiga operation lagi. Sebab sakit sekarang day adjust ikut badan
Kalau tiba-tiba ubah maybe akan usik lain-lain tempat saya berkait.
Aih seram pulak dengar nye

2. Doctor akan explain operation yang dia akan buat. In my case, lebih kepada baiki ligament or urat yang dah putus. Doctor akan tebuk pergelangan kaki, buat dua lubang. Akan ada alat sebesar straw masuk ke dalam kaki. Satu adalah camera Dan Satu lagi adalah alat untuk betulkan apa yang perlu. Untuk kes saya, alat tu sedut tisu yang dah koyak.

3. Saya banyak buat research pasal orthopedic ankle di YouTube untuk info.
Kebanyakan info saya dapat daripada hospital dan Doctor luar negara. Ada juga article saya dapat daripada Pinterest.

4.

No comments:

Post a Comment